گروه پژوهشی مالی

معرفی

گروه پژوهشی مالی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی در شهریور سال 1386 جهت خدمت‌ به صنعت کشور و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم در دانشکده علوم پایه دانشگاه راه‌اندازی گردید. حوزه فعالیت‌های  گروه پژوهشی زمینه‌هایی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه فناوری مالی مرتبط می‌شوند.

چشم انداز

تبدیل شدن گروه پژوهشی مالی به جایگاه اول در مراکز پژوهشی و علمی در حوزه فناوری‌های مالی و گروه پژوهشی پیشرو در تعامل و ارتباط مناسب با بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط در حوزه مالی، در جهت ارائه راه‌حل‌های مواجهه با چالش‌های جدید حوزه مالی و ارائه محصولات نوآورانه با قابلیت تجاری‌سازی در غرب کشور

بخشی از فعالیتهای پژوهشی

·         بهینه سازی سبد سهام با محدودیت های فازی

·         رابطه ی بین ارزش در معرض ریسک شرطی و قیمت اختیار

·         نقش بازار سهام تهران در رشد اقتصادی ایران

·         انتگرال های تصادفی در فضاهای با ناخ جدایی پذیر

·         تاثیر نوسانات نرخ بهره ی واقعی و نرخ ارز واقعی بر بازده و نوسانات سهام بانک ها

·         پیش بینی بازده سهام بر پایه معادلات دیفرانسیل تصادفی

·         پیامد های نوسانات صرف ریسک گارچ در مدل های قیمت گذاری اختیار معامله

·         برآورد کوتاه مدت برای شیب نوسانات قرارداد اختیار معامله در الگوهای لوی

·         مدل سازی ریسک عملیاتی پوشش اختیار خرید اروپایی

·         روش انتخاب سبد سرمایه گذاری بهینه با استفاده از مفهوم کارایی هزینه

·         قیمت گذاری اختیار معامله های با پرش و معادلات دیفرانسیل

·         انتگرال برای قیمت های اختیار در مدل ها ی لوی نمایی

·         الگوریتم انتخاب یک سبد بر خط بر انحراف لوگاریتمی در نوسان قیمت

·         کاربرد فیگارچ در پیش بینی نوسانات بازار طلا و اثرات آن در بورس تهران

کارگاه ها، همایش ها و سوابق مشاوره ای

تیم پژوهشی مالی، ترکیبی از رشته های مدیریت جامعه شناسی، اقتصاد و ریاضی مالی است که کارگاه های

:گسترده ای به شرح زیر برگزار کرده است

·       کارگاه دانش افزایی مالی

o        تحلیل گری بازار سرمایه(تحلیل تکنیکال و بنیادی

o        داده کاوی 1و2

o        اقتصادسنجی 1و2

o        بودجه ریزی 1و2

o        ریاضی مالی مقدماتی 1و2

o        مدیریت ریسک بانکی 1و2

o        مالی رفتاری پیشرفته

o        ریاضی مالی کوآنتومی

o        مهندسی مالی پیشرفته

o        مدیریت ریسک های عملیاتی و تطبیق

o        آشنایی با پول های مجازی

o        طراحی قراردادهای بیمه اتکایی بهینه

o        Rنرم افزار

o        مدل سازی نرخ های بهره2

o        همایش ایده پردازی

o        هوش تجاری

o        تجاری سازی

o        ایده پردازی

o        کار آفرینی

سوابق مشاوره ای

o        صنایع شیمیایی و دارویی

o        قطعه سازی

o        اقتصاد و دارایی

اعضای گروه پژوهشی مالی

o        مدیر گروه پژوهشی: دکتر محمد رضا حدادی

حوزه مالی:

o        دکتر خوچیانی

o        دکتر نادمی

o        دکتر معبودی

o        دکتر جلیلی کامجو

o        دکتر زرینی

o        دکتر والایی

o        دکتر حدادی

o        دکتر حبیبی

حوزه استراتژی:

o        دکتر حدادی

o        دکتر خزایی

o        دکتر لاهوتی

حوزه مارکتینگ:

o        دکتر دانش یار

o        دکتر یاراحمدی

محصولات

گروه پژوهشی مالی با هدف ارائه خدمات حرفه‌ای مشاوره مالی و ترویج نگرش و مهارتهای حرفه ای مالی ایجاد شده است.این گروه مدل‌هایی که باعث موفقیت کسب‌وکار در حوزه مالی، مارکتینگ و استراتژی می‌شود را در قالب راهکارهای علمی و اجرایی به مشتریان خود ارائه می‌کند تا در مسیر رقابتی شدن با موفقیت به پیش روند. فعالیت‌های عمده این گروه به شرح زیر است‎.

محصولات حوزه مالی

·        کاهش قیمت تمام شده­ی پول

کاهش قیمت پول یکی از مسائل اقتصاد ایران در طی سه دهه ی اخیر است. بدیهی است که چنانچه بانکی در صدد کاهش بهای تمام شده ی پول باشد، بایستی یا سود سپرده ها را کم کند یا اینکه از هزینه های جاری خود بکاهد. پژوهش­های زیادی در زمینه ی کاهش قیمت تمام شده ی پول صورت گرفته است. در اغلب این پژوهش ها سعی شده است که با استفاده از استراتژی های مختلف سود سپرده ها را (بعنوان روش مستقیم) کم کنند. تاکنون هیچ کدام از این مطالعات نتوانسته اند پاسخ مناسبی به این سوال مهم باشند که «چگونه می توان بهای تمام شده ی پول را کاهش داد».

اشکال اساسی در تمام این پژوهش­ها این است که هیچکدام از آنها به روشهای غیرمستقیم کاهش قیمت پول (یعنی هزینه های جاری بانک) توجهی نکرده اند و تنها برروی کاهش سود سپرده ها که بعنوان نیاز اصلی بانک از سوی مدیران مطرح می­شود  تکیه کرده اند.  البته در این حالت هم تمام متغیرها اصلی و مداخله­گر درنظر گرفته نشده است. شاید یکی از دلایل اصلی که تاکنون، تنها به کم کردن سود سپرده ها برای کاهش بهای پول پرداخته شده است، اعلام کاهش دستوری نرخ سود سپرده ها از سوی بانک مرکزی باشد. حقیقتا چه شرایطی در نظام بانکی کشور حاکم شده است که بانک ها نه در سودآوری بلکه در افزایش هزینه ها باهم رقابت می کنند؟ آیا غیر از این است که سودهای پرداختی توسط بانکها، همان هزینه های بانکها برای جذب منابع است؟

آنچه بعنوان یک اصل مهم اهمیت دارد این است که مدیریت صحیح منابع و مصارف و هزینه های بانک، عامل غیرمستقیم و بسیار تاثیرگزاری است که قیمت تمام شده ی پول را کاهش می­دهد. مدل طراحی شده­ی­ ما تحت عنوان«مدیریت سپرده ها و نگهداری سبد بهینه از آنها» با تدوین مدل مفهومی جامع و برنامه ریزی استراتژیک بهمراه بودجه ریزی هدفمند، باعث کاهش قابل توجه قیمت تمام شده پول دربانک خواهد شد.  یکی از راهبردهایی که برای تحقق  هدف بالا دراین  مدل بکاربرده می شود تدوین پلن و برنامه ی بازاریابی دقیق برای افزایش بهینه ی سهم ترکیب منابع از 71 درصد به مثلا 81 درصد با افزایش سطح جذب منابع ارزان قیمت می­باشد.

·        افزایش نسبت کفایت سرمایه در بانک

هریک از بانکها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیتهای خود باید همواره نسبت مناسبی میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی های خود برقرار نمایند. درواقع بانک ناگزیر می­باشد که سطح معقولی  از سرمایه را نگهداری نماید.کمیته بال حداقل مقدار نسبت کفایت سرمایه برای بانکهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را 8 درصد در نظر گرفته است. اما برای بانک های کشورهای آسیایی به علت ضعیف بودن سیستم نظارتی اعتباری ، حداقل این نسبت را 8 درصد اعلام کرده است.

بعداز برجام بحث کفایت سرمایه  به یکی از دغدغه های اصلی حوزه بانکی تبدیل شد، چرا که دارا بودن استاندارد های کمیته بال یکی از شروط  برقراری روابط  بانکی در عرصه بین الملل است. براساس صورت­های مالی از مجموع  20 بانک و موسسه اعتباری حاضر در بازار سرمایه تنها 4 بانک نرخ کفایت سرمایه آنها به استاندارد کمیته بال نزدیک است.

تلاش هایی که تاکنون انجام شده است معطوف به افزایش سرمایه پایه و یا وضع قوانین برای اعطای تسهیلات و بدیی های ثابت بوده است. نکته قابل توجه این است که آنچه بیش از پیش بانک ها را برای سرمایه گذاری در دارایی های ریسکی ترغیب می کند، سود آوری است. غافل از آنکه سرمایه گذاری در دارایی های ریسکی در صورتی که تلاشی برای افزایش اقلام اصلی سرمایه پایه صورت نگیرد علاوه بر کاهش شدید نسبت کفایت سرمایه، بانکها را به سمت ورشکستگی می­کشاند.

در مدل طراحی شده ما استراتژی­هایی به مدیران بانکها توصیه می­شود تا بتوانند نسبت کفایت سرمایه خود را به سطح مطلوب کمیته بال برسانند. ما علاوه بر ارائه راهبردهای افزایش سرمایه (صورت کسر نسبت کفایت سرمایه) به ارائه، راهکارهای کاربردی برای کاهش مجموع دارایی های موزون شده به ریسک (مخرج کسر) و در نهایت رسیدن به نسبت کفایت سرمایه مطلوب ارائه شده است. خدماتی که ما در مدل مفهومی تدوین شده ارائه می­نماییم به شرح زیر است:

o        تامین و تزریق منابع به بانک از طریق تدوین پلن کامل در حوزه­ی فروش و بازاریابی برای افزایش سرمایه به بانک

o        تدوین استراتژیهای فروش دارایی ریسکدار و انتقال ریسک با استفاده از ابزارهای مشتقه­ی جدید مانند سوآپ

o        مدیریت ریسک و اعتبارسنجی کامل

 

·        مدیریت ریسک اعتباری

با توجه به اینکه میزان معوقات بانکی در سال 1385، 16هزار میلیارد تومان و در سال 1392، حدود 80 هزار میلیارد تومان و اکنون به بیش از 100هزار میلیار تومان رسیده است، ضروری است برای حل این مساٌله ضمن ریشه­یابی دلیل معوقات، برای کاهش آن اقدام شود. حال با توجه به اینکه ریسک اعتباری یکی از مهمترین ریسک­هایی است که بر بانک­ها تحمیل می­شود اندازه­گیری و مدیریت آن یک ضرورت برای بانک­ها و مؤسسات مالی است. ممکن است بازپرداخت وام­ها از سوی مشتریان به درستی صورت نگیرد یعنی مشتری در بازپرداخت وام دچار نکول شود و یا توانایی بازپرداخت آن را نداشته باشد این مساٌله موجب بروز مشکلات زیادی در گردش وجوه نقد بانک می­شود و مسلما بر روی بازده سرمایه­گذاری بانک­ها اثر نامطلوب می­گذارد و از آنجایی که بانک یکی از اصلی­ترین نهادهای اقتصادی کشور است این بحران بوجود آمده کل سیستم اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار می­دهد. تصور غلط این است که مدیریت ضعیف ریسک اعتباری و عدم کنترل آن موجب بروز ورشکستگی و بحران برای بانک می­شود اما از دیدگاه ما عدم اعتبارسنجی درست این مشکل را بوجود می­آورد.

براساس اعلام رسمی کمیته رتبه­بندی ریسک کشورهای دنیا در OECD مبتنی بر تصمیم آن سازمان، رتبه کشور ایران 5 می­باشد. کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه­های تامین سرمایه از نظر مالی معمولا تا حدود 10 درصد و از نظر جلب سرمایه­گذاران خارجی و بهبود اعتبار کشور در نهادهای مالی و بین­المللی بسیار مؤثر است به همین دلیل بانک باید ابتدا متقاضیان تسهیلات اعتباری خود را شناسایی کند و برای این کار بانک نیاز به سیستمی برای رتبه­بندی اعتباری و امتیازدهی دارد. ما برای مدیریت ریسک و مانیتورینگ آن از تمام مدل­های موجود داده­کاوی­ (ماشین بردار پشتیبان، شبکه عصبی، درخت تصمیم، سیستم فازی و ...)، گیم تئوری، رگرسیون لاجیت، الگوریتم مورچگان و غیره استفاده می­نماییم و پلنی ارائه دهیم که بتوانیم متقاضیان تسهیلات را ارزیابی کنیم.

دقت مدل به کیفیت داده هایی که بانک در اختیار ما قرار می دهد و هم چنین شناسایی درست متغیرهای مستقل، واسطه و مداخله­گر بستگی دارد. تاکنون متغیرهایی که شناسایی شده­اند از جمله جنسیت، شغل، نرخ جریمه، تعدادتسهیلات دریافتی، مدت تسهیلات و مبلغ تسهیلات متغیرهای مداخله­گر هستند که به عنوان متغیر های اصلی در نظر گرفته  شده اند. اما کافی نیستند به عنوان نمونه وجود سیستم در فروش و بازاریابی، یا سرمایه فردی و اجتماعی متقاضیان تسهیلات در مدل­های موجود لحاظ نمی­شود.

فرآیندهایی که تیم ما در این زمینه به آن می پردازد به شرح زیر است:

o        استخراج همه متغیرهای اصلی و مداخله­گر در سه سطح کلان، صنعت و شرکت

o        ایجاد سیستم اعتبار سنجی جامع برای تعیین درجه ریسک مشتریان و به روز رسانی آن طبق شرایط

o        آموزش کارکنان برای اجرای درست سیستم اعتبار سنجی ذکر شده در مورد قبلی

o        مدیریت و کاهش تسهیلات دستوری با ارتقا واحد روابط عمومی

o        تدوین پلن اجرایی تبدیل مشکوک الوصول به معوق و همچنین پلن اجرایی تبدیل معوق به سررسید گذشته با مدلهای اغناکنندگی، تنبیه و تشویق

·        مدیریت ریسک عملیاتی   

ریسک عملیاتی و شیوه­های مدیریت آن یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در صنعت بانکداری محسوب می­شود. مطابق با تعریف کمیته بال در سال 2004 ریسک عملیاتی عبارت است از زیان ناشی از فرآیندهای داخلی، افراد و سیستم­های غیردقیق یا معیوب و یا ناشی از حوادث خارجی.

با توجه به اهمیت ریسک عملیاتی هدف ما علاوه بر شناسایی و رتبه­بندی عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی، ارائه مدلی جامع جهت ارتقاء عوامل کلیدی این ریسک و برنامه­ریزی دقیق و جامع با در نظر گرفتن همه متغیرهای مهم برای این ریسک است. در پژوهش­های گذشته بیشتر به روش­های اندازه­گیری ریسک عملیاتی و از میان سه روش شاخص پایه، استاندارد شده و روش­های اندازه­گیری پیشرفته (شامل اندازه­گیری داخلی، توزیع زیان، کارت امتیازدهی)، بیشتر به روش توزیع زیان و قرار دادن توزیع­های مختلف برای آن و مقایسه آنها پرداخته شده است. اما در پژوهش­های اندکی به شناسایی و رتبه­بندی ریسک عملیاتی پرداخته شده است. نکته­ای که در این پژوهش­ها مورد مطالعه قرار نگرفته بررسی متغیرهای مستقل، واسطه و مداخله­گر برای هر کدام از این عوامل و ارائه مدلی مفهومی و ریاضی دقیق برای این ریسک است. بطور مثال عامل کنترلهای داخلی خود وابسته به متغیرهایی چون ضعف در مهارت، کمبود دانش، پایین بودن انگیزه و ده­ها متغیر دیگر است. ما با نگاهی جامع همه این عوامل را تعیین و سهم هر یک از آنها را به­طور دقیق در مدل مفهومی مشخص می­نماییم. فرآیندی که تیم ما به آن می­پردازد به شرح زیر است:

o        جمع­آوری اطلاعات

o        شناسایی، رتبه­بندی و مشخص کردن سهم عوامل مؤثر بر ریسک عملیاتی

o        ارائه مدل مفهومی و ریاضی دقیق این عوامل

o        برنامه­ریزی و پروژه­ریزی جامع

o        بودجه­بندی ریالی­، زمانی و منابعی

o        تدوین پلن اجرایی

o        ارائه داشبورد ریسک و کنترل پروژه

·        Image result for liquidity riskمدیریت ریسک نقدینگی

یکی از اهداف نهایی مدیریت نقدینگی حفظ توازن میان دارایی ها و بدهی هاست. مدیریت ریسک نقدینگی یکی از بزرگترین چالش هایی است که سیستم بانکداری با آن مواجه است و ناشی از ناتوانی یک بانک در پرداخت بموقع بدهی­ها ویا عدم توانایی گسترش سبد دارایی های پربازده با هزینه ی متعارف می باشد. عوامل ایجاد ریسک نقدینگی متغیرهای مثل هزینه­های تامین مالی، بدهی به بانک مرکزی، بدهی به سایر بانکها و موسسات مالی و تغییرات حجم اوراق مشارکت و اوراق قرضه تحت مالکیت بانک، حجم سرمایه گذاری، خالص جریان وجوه، کل سپرده ها، سپرده فرار رشد تسهیلات پرداختی، رشد حجم سرمایه گذاری، شکاف دارایی و بدهی، سپرده بلندمدت، سپرده دیداری، تغییر رویکرد بانک ها از سپرده سرمایه گذاری به سپرده فرار وتبدیل بدهی کوتاه مدت به دارایی بلند مدت و نسبت کفایت سرمایه ی نامطلوب است. نسبت کفایت سرمایه که به صورت تقسیم سرمایه پایه به دارایی های موزون شده به ریسک است، از اصلی ترین عواملی است که باعث ایجاد ریسک نقدینگی می شود و رابطه منفی با ریسک نقدینگی دارد. هرقدر این نسبت بیشتر باشد، نشاندهنده وجود ثبات بیشتر درسیستم بانکی است.

ما برای کاهش ریسک نسبت کفایت سرمایه را  به حد مطلوب می رسانیم. هدف ما افزایش کفایت سرمایه در بانکها و رسیدن به استانداردهای بین المللی اعلام شده توسط کمیته بال است که برای بانکهای کشورهای آسیایی 12 درصد است. اطلاعات سامانه ارزیابی عملکرد بانکی  نشان میدهد کاهش محسوس کفایت سرمایه بانکداری ناشی از کاهش شدید اقلام اصلی سرمایه ،نسبت به دارایی های تعدیل شده است. این اطلاعات بیانگر آن است که تلاش بانک ها برای بهبود کفایت سرمایه از طریق افزایش اقلام فرعی سرمایه نیز نتوانسته کاهش در اقلام اصلی را جبران کند و در نتیجه صنعت بانکداری با کاهش محسوس کفایت سرمایه روبه رو شده  است. برخی از راهبردهایی که برای رسیدن به این هدف به کار می­بریم به شرح زیر است:

o        تامین و تزریق منابع به بانک از طریق تدوین یک پلن کامل درحوزه فروش و بازاریابی برای افزایش آورده ها به بانک

o        ارائه استراتژیهای فروش دارایی ریسک دار (فروش ریسک) از طریق بیمه کردن ریسک ها و انتقال ریسک با استفاده از ابزار های مشتقه جدید مانند سوآپ

فرایندی که تیم ما به آن می­پردازیم به شرح زیر است :

o        شناسایی عوامل موثر بر ریسک نقدینگی

o        رتبه بندی و مشخص کردن سهم عوامل شناسایی شده

o        ارائه مدل مفهومی و ریاضی این عوامل و بودجه بندی ریالی، زمانی و منابعی

o        در نهایت تدوین پلن اجرایی

محصولات حوزه استراتژی

·        BCG تحلیل محیط داخلی و بیرونی سازمان و تدوین

·        تدوین چشم انداز و برنامه ریزی استراتژیک

·        ارائه خدمات مشاوره استراتژی و مهندسی مجدد سازمانی

·        ارائه خدمات مشاوره عملیاتی و تخصصی

·        فرهنگسازی و توانمندسازی تیم کارشناسی مشتریان

محصولات حوزه مارکتینگ

·        Image result for ‫مدیریت دانش‬‎جمع آوری اطلاعات و مدیریت دانش

بانک ها و موسسات مالی برای حضور در محیط رقابتی ابتدا باید به تحقیق و بررسی بازار هدف خود بپردازند. مشتریان بانک، خواسته ها و نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین باید برای هر بازاری متناسب با شرایط و ویژگی های آن بازار عمل شود.

مدیریت دانش از آنجا که باعث ساده سازی در تحویل به موقع و موثر اطلاعات می گردد، باید تبدیل به مهمترین اصل مدیریتی در تمام بانکها گردد. این اطلاعات در تمامی فرایندهای سازمانی از قبیل برنامه ریزی، کنترل، تصمیم گیری و ارزیابی مورد استفاده قرار می­گیرد. مدیریت دانش در تدوین فرمول بندی فعالیت های استراتژیک، فنی و عملیات بمنظور دستیابی به اهداف مطلوب سازمانی به بهترین شکل به مدیران کمک می کند. محدوده دانش می تواند طیف وسیعی از سرمایه فکری داخلی مختص به خود سازمان بانکی تا حجم عظیم داده های مبادله شده در اثر معامله با هر مشتری را شامل می شود. فرایندی که ما در پیاده سازی مدیریت دانش لحاظ می­نماییم به شرح زیر است

1.      تولید دانش صریح در چرخه داده- اطلاعات – دانش

2.      استخراج دانش ضمنی و تبدیل آن به دانش صریح

3.      نگهداری دانش و MIS

4.      تسهیم و تسهیل انتقال دانش

·        Image result for ‫برند‬‎برند سازی و تدوین پلن مدیریت برند

در شرایط کنونی تصور دنیای بدون برند غیر ممکن است و به علت افزایش بانک ها، انتخاب مشتریان برای سرمایه گذاری سخت است. در این میان برندسازی می­تواند در انتخاب بانک موثر باشد. توجه به فعالیت­های بازاریابی به عنوان ابزاری برای حضور در ذهن مشتریان و ایجاد دارایی معنوی به نام برند با نفوذ قدرتمند، مطلوب و منحصر بفرد در ذهن مشتریان تاثیر شگفت انگیزی بر جذب منابع مالی بین المللی دارد. متغیرهای همچون دسترسی به شعبه، فرایند ارائه خدمت، شواهد فیزیکی شعبه، تبلیغات تجاری، رفتار کارکنان شعبه، عواملی هستند که بر تداعی و آگاهی از نام و نشان تجاری و در نهایت در ایجاد برندی قدرتمند در سازمانهای خدمات مالی نقش تعیین کننده­ای دارند. ما با استفاده از متغیرهای ذکر شده به ایجاد، ارتقا و مدیریت برند با یک برنامه­استراتژیک مدون می­پردازیم.

·        Image result for ‫محصول‬‎طراحی محصول جدید و تکوین محصولات فعلی

در سیستم بانکداری جهت افزایش سودآوری به ارتقای رضایتمندی مشتریان از طریق طراحی و شخصی سازی سرویس های بانکی بر اساس نیاز مشتری و کاهش زمان اعمال تغییرات و افزایش انعطاف پذیری در کلیه سامانه های مرتبط با بانکداری نوین می­پردازند که از اهداف کلیدی در طراحی و تولید خدمات این بخش دنبال می­گردد. نکته قابل تمایز ما در این بخش استفاده از افرادی با واگرایی ذهنی بالا جهت  تولید ایده­هایی با عمق زیاد و انجام مفهوم آزمایی و مفهوم سازی دقیق در فرایند تکوین محصول می­باشد. فرایندی که ما در تکوین و تولید محصول به کار می­گیریم به شرح زیر است:

1.      ایده یابی

1.      غربال کردن ایده ها

2.      مفهوم آزمایی

3.      مفهوم سازی

4.      تکوین کالا

5.      ارائه فرامحصول در کنار محصولات فعلی

·        Image result for ‫تبلیغات‬‎طراحی، برنامه ریزی و پلن اجرایی تبلیغات و روابط عمومی

دانش مدیریت تبلیغات و ارتباطات بازاریابی به عنوان دانشی تخصصی که هدف اصلی آن تاثیر گذاری بر ذهن و رفتار مخاطب برای دستیابی به هدف اصلی آن تاثیرگذاری بر ذهن و رفتار مخاطب برای دستیابی به هدف های تجاری و غیر تجاری است. می توان گفت تبلیغ و بازاریابی خدمات بانک فرایند کسب رضایت مشتری به شیوه ای سود آور  است و روابط عمومی بستر ساز این فرایند است.

مراحل تدوین پلن تبلیغات توسط ما عبارت است از:

1.      تدوین استراتژی تبلیغات بر اساس چشم انداز بانک

2.      تعیین مدلهای اجرایی بر اساس اهداف اطلاع رسانی، تغییرنگرش، تغییررفتار و تثبیت رفتار

3.      تعیین مرحله عمر کالا، سهم بازار مصرف کننده، رقابت، فراوانی تبلیغات و جانشین پذیری خدمت

4.      تدوین محتوای پیام و منبع پیام بر اساس مخاطب و دریافت کننده ی پیام

5.      انتخاب کانال انتقال پیام بر اساس دسترسی، فراوانی و اثربخشی

·        Related imageمدیریت ارتباط با مشتری CRM   

 مدیریت ارتباط با مشتری یک پروسه ی مداوم شناسایی و خلق ارزش جدید با هر مشتری و سپس به اشتراک گذاشتن منفعت حاصل از آن به طور همیشگی است.

یکی از چالش های فرا روی بیشتر سازمان های در حال رشد، عدم برخورداری از یک پلن اجراییCRM در سطح سازمان می باشد. پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز CRM مستلزم طراحی و تدوین صحیح اهداف و استراتژی های CRM و نیز توازن و همراستایی این استراتژی ها با ساختار، فرهنگ سازمانی و تکنولوژی می­باشد. بر اساس یافته های شرکت داده پردازی بین المللی IDC و گارتنر گروپ، میزان موفقیت در پیاده سازی CRM زیر 30% گزارش شده است. لازم به ذکر است که پژوهش­های کمی در خصوص عوامل استراتژیک و موثر در فرایند پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز انجام شده است. فرایند اجرای CRM بر اساس ما عبارت است از

1.      تدوین راهبردهای CRM بر اساس چشم انداز سازمان

2.      برنامه ریزی استراتژیکک CRM

3.      یکپارچگی سیستم بر اساس تفکر سیستمی

4.      تسهیل جریان اطلاعات جهت دسترسی به منابع

5.      افزایش کارایی و بهره وری سیستم ها از طریق بهینه سازی

6.       تقویت ارتباطات و شبکه سازی از طریق ارتقا روابط عمومی

7.      افزایش سرمایه اجتماعی سامان از طریق ارتقای تعهد، مشارکت و تعامل HR

8.     ایجاد فرهنگ مشتری مداری با تمرکز بر مشتریان کلیدی